Mitt glassliv del 1

Tack vare underbara Latja hittade jag den fantastiska sidan www.gb.se/nostalgi.asp.
Och oj vilka minnen.
Måste skriva om det.

1977

Jag föddes.
Kan ju inte direkt säga att jag var en stor glassätare då.
Men Piggelin fanns.
För hela 1:- blev den din.

1978

Åt inte glass än. Vad jag minns.
Men det fanns en glass som hette Flirt. Kul.
Piggelin kostade hela 1.10:-

1979

Här har Zinne börjat mumsa glass helt klart.
Minnet sviker en aning, men jag har minnen av glassen Puckstång.
Jordgubb och vanilj.
Fruktansvärt tråkig egentligen.
Piggelin kostar 1.20:-

1980

GlassZinnie är här. Och hon minns.
Och hon är 3 bast.
Mormor hade Nötpuck och Chokladpuck hemma. Alltid.
Jag gillade Nötpuck mest.
Roligare med nötter liksom.
Men det fanns alltid minst av dem. Då fick man äta Chokladpuck istället.
Trots att man hellre ville ha Nötpuck.
Piggelin 1.30:-

1981

Än så länge är inte Zinnies mage så stor att hon kan äta de stora glassarna.
Nedre raden it is.
Hallonsplit minns jag.
Coolare än Päronsplit.
Ny liksom.
Förresten fanns det en glass som hette Pommac. Att jag inte åt den liksom.
Piggelin har blivit tio öre dyrare igen. 1. 50 :- får man hosta upp.

1982

Zinnie fyller 5 och Lakritspuck föds.
Men Zinnie har inte upptäckt den än. Nu är det igloo hon minns.
Colasmak. Gott.
Kunde ju inte dricka bubbeldricka.
Spottade ut all bubbeldricka på köksmattan.
Men cola på glass bubblade ju inte sådär hemskt i munnen.
Piggelin chockhöjs till 1.75:-

1983

Hm. Minns en glass här starkt.
Icedream hette den. Kom i en plastkopp med fot.
Minns den för att vi knackade dörr och sålde fina egenplockade blommor till hela grannskapet.
För pengarna köpte vi Icedream.
Eller inte jag.
De stora killarna.
Som förmodligen lurade oss på större delen av förtjänsten.
Minst 9 år var de. Minst.
Så hemskt.
Piggelin 2:-

1984

Zinnie börjar skolan och en massa nya isglassar har fötts.
Finger.
Man blev härligt röd om tungan och fick suga på ett finger??
Tom och Jerryglassarna var också goda minns jag.
Eller var de roliga?
Nu kunde man ibland få en stor glass.
Joker var stor. Men en skumboll i mitten. Inte så gott egentligen minns jag.
Men det var en SKUMBOLL i mitten.
Piggelin kostar 2.25:-

1985

Lightglassarna gör sitt intåg.
Intresserade inte mig det minsta.
Det största var istället Pop-Up.
Den åts med en viss teknik.
Först värmde man den stenhårda glassen med händerna.
Sedan började man trycka sönder den, alternativt tugga lite på den.
För att till slut ha skapat ett isglassmos à la slush puppie.
Isglassmoset hälldes sedan in i munnen.
Med diverse colafläckar på tröjan som följd eftersom de där jävla papperstrutarna alltid läckte.
Eller så missade man lite.
Men vad gjorde det?
Mamma tvättade ju.
Gott gott.
Bubbelpop har anlänt.
Hände att man köpte den.
När mamma sa nej till Popup.

Nu finns även glassen Jellysplit.
Isglass och jelly.
Äcklig minns jag.
Vem fan kom på den idén?
Piggelin kostar nu 2.50:-

1986

Många bra nyheter.
Popup får en kompis. Nåt gult exotiskt. Kul i början minns jag men inte lika god som orginalet.
Sen.
Smack gör entré.
Smack. Suck. Kola, jordnötter, choklad och marshmallows. MUMS.
Så mycket som möjligt av söta goda saker i en glass.
Älskade den.
Lakritspuck har en godispinne. Ändå uppskattade jag den inte tillräckligt. Skäms på mig.
Det har kommit en jättestor glass som heter Maxi.
Känner jag mig själv rätt så vill jag ha den bara för att den var stor.
Men mamma var ofta smartare än så och satte 5 kronorsgränsen.
Hm.

Piggelin 2.70:-


Slut på del 1.
Resten kommer imorgon...

Kommentarer
Postat av: Astriid

Haha, vilken underbar läsning som fick mej att bli tokigt hungrig :P

2008-04-02 @ 10:06:10
URL: http://diediedarling.blogspot.com
Postat av: Sandra

Haha hur kan du komma ihåg allt det där?? :D

2008-04-02 @ 13:20:26
Postat av: Victoronia

Ja, det undrar jag också..det enda jag minns från att jag var bebis är 88an som alltså var min första glass..det togs bild på när farsan matade mig med pinnglassen och så har jag fått höra det också..annars var igloo (man delade den och bjöd en speciell kompis på andra), puckstång och lakritspuck det bästa i hela världen.

2008-04-02 @ 14:03:02
URL: http://victoronia.blogg.se
Postat av: Latja

Hahaha =) Vad roligt att du gillade sidan.

2008-04-02 @ 22:55:28
URL: http://detfinnsnagonforalla.blogspot.com
Postat av: Suntui

Tack för denna walk down memory lane. Jag hittade min all time favoritglass -Alexandra.. Det var tider det. Ljuvlig strut med nougat i.

Suck. Det var bättre förr.

2008-04-03 @ 16:32:36
URL: http://suntui.blogspot.com
Postat av: Sandra

Ååååh Alexandra!!Den var så dyr att man sällan fick den, men oj oj oj vilken känsla när man höll den i näven :D

2008-04-03 @ 20:40:28

Här skriver man det man vill säga

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Som sagt, skriv här :

Trackback