Från mina ögon

Jag har inte gått i pension.
Tar emot att blogga bara och har väl kommit på varför.

Bloggen har liksom tappat sitt syfte för mig.
Är ju jag som låtit det bli så, varför vet jag inte.
Alla bloggar har ju sitt syfte vare sig det är att visa sjuttiofem dagens outfit på en dag, skriva om när man gick upp imorse, klaga på samhället eller att vara allmänt dryg eller kul eller ja.
Ni fattar.

Syftet med min blogg var självterapi.
Som jag uppenbarligen är i stort behov av har jag insett.
Säg inte åt mig att gå och prata med nån.
Jag skriver istället.
Jag behövde få skriva om hur det sög att vara singel.
Om hur man vill ha, blir intresserad, blir ledsen.
Efter att ha skrivit ett tag insåg jag att mina läsare hjälpte mig.
Hade väl egentligen inte tänkt på det där i början.
Ville bara skriva.
Men ja det är ju en blogg och poängen är väl att bli läst.

Och jag fick massa hjälp.
Och jag fick ur mig en massa jobbigt.
Om familjen.
Om mig.
Två vänner fick min blogg.
Ingen annan.
Lite som en nödutgång typ.
När jag inte kan säga så skriver jag - då ser ni.
Så vet ni.
Ångrar det ibland och ibland inte.

Sen fick jag fler läsare.
Och jag läste.
Det blev kul.
Man ville vara rolig.
Och jag skrev för er och inte för mig.
Men oj vilken besöksstatistik.
Sen blev det tungt.
Och jag skämdes över hur deppig jag var.
Fick sämre besöksstatistik.
Slutade blogga.
Började igen.
Tänkte att nu var det nytt.
Nu var jag positiv.
Här skulle det minsann skrivas glada saker och jag skulle visa kraft och framåtanda.
Lite som en självuppfyllande profetia.
Om jag skriver att det är bra.
Då blir det bra.
Och så gick luften ur liksom.

Jag insåg.
Att jag sumpat hela poängen. Varför jag skriver.
Screw all jävla besöksstatistik.
Jag skriver ju för mig. För att jag behöver få rätsida på hur jag tänker.
För att orka.
För ni vet.
Det suger fan att leva emellanåt.

Så nu tänker jag vara precis hur deppig jag vill.
Och trist.
Och dömande.
Och ego.
Och skriva saker som jag ser dem.
Från mina ögon.

Jag tänker skriva att det suger att vara ensam.
För helvete vad jag är ensam. Även när jag är med andra.
Att jag undrar om det är någon som känner mig. På riktigt liksom.
Att jag jobbar länge på fredagar för att slippa fundera på vad jag ska göra.
Att det suger att ingen undrar vad jag gjort en helg.
Eller en arbetsdag.
Att det känns som om jag har vänner men inga nära.
Längre.
Att jag föraktar mig själv vissa dagar.
Att jag drar mig undan och tror att det blir bäst så.
Men att jag egentligen är en förbannad fegis.
Som inte vågar stå för vem jag är.
Att jag ibland undrar vem fan jag är.
Att jag tycker att jag är bättre än vissa andra dagar.
Snyggare, roligare och framförallt mer fantastisk.
Att jag älskar att höra att jag är bra.
Men att det aldrig räcker ändå.
Jag tänker skriva att jag fortfarande tror på att man hittar kärleken bara man är snygg nog.
Eller smal.
Har rätt kläder.
Typ.
Fastän jag vet.
Egentligen.
Och sen köper jag nya kläder. Igen.
Jag tänker skriva att jag skäms för att jag inte är den jag vill vara.
Och att jag faktiskt börjar ge upp hoppet om den framtid jag trodde jag skulle få.
Och att det skrämmer skiten ur mig.
För vem vill sluta hoppas?

Allt det där tänker jag skriva om.
För det är min blogg.
Min bästa vän.
Som får höra mina tankar.
Mitt svarta.
Men också mitt vita.
För jag behöver skriva.
Och läsa.


Så.

Kommentarer
Postat av: Latja

Klart du ska skriva för DIN skull!

Alla behöver vi en ventil där vi kan få ur oss det trista, det ledsna och det glada.

En del skriver i en hemlig dagbok, andra pratar sönder sina vänners öron och vissa skriver en blogg.

Fortsätt med det du gör, det är så många som kommer känna igen sig och även om det inte känns så ibland, så är du inte ensam om att tycka att livet verkligen suger ibland.



Stor kram från mig.

2009-04-27 @ 20:24:53
URL: http://detfinnsnagonforalla.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Tänk att man alltid kan lita på att man får några snälla ord av dig, det värmer. Tack.

2009-04-27 @ 20:58:44
Postat av: Zinnie

Tänk att man alltid kan lita på att man fåt några snälla och kloka ord av dig, det värmer. Tack.

2009-04-27 @ 21:01:19
Postat av: Astriid

Du är välkommen tillbaka hjärtat. Och du säger bara det högt som ingen annan vågar eller vill säga. För vem fan vill säga att man är ensam?



Jag tror vi alla har fått lite terapi av vårt bloggande. Men jag kan känna som dej. Jag vill ju skriva när det händer nåt kul, när jag träffar nån, träffar flera. Men screw it. I skrivande stund är jag så jävla deprimerad över valborg att jag inte kan ge så mycket uppmuntran. Men jag är glad att du är tillbaka och jag hoppas att du stannar lite.



Kram!

2009-04-27 @ 22:10:43
URL: http://diediedarling.blogspot.com
Postat av: Sandra

Underbara Zinnie. Vi finns till för att du ska få möjlighet att gnälla, kräka av dig och analysera. Kan vi hjälpa till så gör vi det, annars lyssnar vi bara. Och många nickar i samförstånd. Been there, done that om vi haft turen att ta oss ur det. Ibland tror jag dessutom du skriver det många av oss inte vågar erkänna för sig själva att vi faktiskt känner. Det ÄR möjligt att befinna sig bland vänner och ändå känna sig ensam. Att känna att man inte räcker till, duger eller att någon skulle sakna en om man försvann. Tackoch lov är verkligheten sällan eller aldrig så. Men det spelar ingen roll, vi är alla lite skruvade emellanåt och måste få lov att va det.

KRAM!

2009-04-28 @ 09:12:50
URL: http://lovemusicandlyrics.blogg.se/
Postat av: Zinnie

Astriid: Jag är glad över att du alltid finns och alltid hittar tillbaka till min blogg. Jag läser och tänker på dig, även om jag inte alltid kommenterar - ska bli bättre på det. Kram

-

Sandra: Underbara Sandra, tack. Alltså det är otroligt vilka underbara personer som finns här i bloggvärlden. Tack och tack igen. Jag blir liksom glad i magen över att ni bryr er så.

KRAM

2009-05-02 @ 20:04:17

Här skriver man det man vill säga

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Som sagt, skriv här :

Trackback